150 jaar HMR

door | nov 16, 2022 | Nieuws | 0 Reacties

Op zondag 20 november herdenkt HMR dat het 150 jaar geleden is opgericht. De dag begint om half tien met een feestelijke eucharistieviering in de Sint-Gertrudiskerk, waarbij onder meer de Misa a Buenos Aires van de hedendaagse Argentijnse componist Martín Palmeri wordt uitgevoerd, voor gemengd koor, mezzosopraan, strijkorkest, piano en bandoneon.

Omdat die dag ook het hoogfeest van Christus Koning gevierd wordt, mag de hymne Christus vincit niet ontbreken, en die is voor de gelegenheid door huisarrangeur Rob Daane in een Argentijns jasje gestoken, evenals het Ave Maria van Caccini. Instrumentale solisten zijn Toine Jimkes (piano) en Jacqueline Edeling (bandoneon). Mairi Paterson en Monique Jimkes zijn de vocale solisten.

Na de viering verzorgt Hans Smout nog een voordracht over zijn periode bij HMR en men kan men zich ook opgeven als ‘vriend van HMR’, om de bijzondere verzorging van de vieringen op hoogtijdagen mogelijk te blijven maken. ’s Middags viert het koor het jaarlijkse Ceciliafeest.

Rijke geschiedenis

Eigenlijk had het 150-jarig bestaan vorig jaar gevierd moeten worden, want op 19 maart 1871 vond het eerste optreden plaats. De viering kon toen vanwege de coronabeperkingen niet doorgaan. Maar nu is het toch zover.
Wat nu HMR heet is begonnen als het mannenkoor van de Sint-Joseph-Gezellenvereniging, destijds gevestigd in ‘De Vetpan’. Later werd het een parochieel kerkkoor. Eerst van de Sint-Josephkerk, en na de sluiting daarvan in 1969, van de Heilige-Maagdkerk aan de Grote Markt. Het was vanaf 1964 onder leiding van Hans Smout een gemengd koor geworden met een instrumentale groep én een nieuwe naam: Hortus Musicus Religiosus.

Muzikale leiders

De Maagdkerk werd stadsschouwburg en HMR verhuisde in 1987 opnieuw, nu naar de pas gerestaureerde Sint-Gertrudiskerk. Daar nam Hans Smout in 2009 na bijna een halve eeuw afscheid van zijn ‘vocale en instrumentale koren’. Zijn opvolger Marcel van Westen vertrok in 2013 nadat hij naar Duitsland was verhuisd en na enkele interim-dirigenten is Koert Damveld sinds 2016 muzikaal leider van het ensemble.