Actie ‘Kaarsen voor Oekraïne’

door | dec 6, 2022 | Nieuws | 0 Reacties

De afgelopen weken zijn in Oekraïne elektriciteitscentrales door geweld uitgeschakeld, waardoor veel inwoners geen stroom, water en verwarming hebben. Het plan is opgevat om in de gemeente Bergen op Zoom een actie te houden om kaarsen in te zamelen voor Ladyzhyn, een stad van ongeveer 20.000 inwoners.

De Oekraïners ontvangen deze kaarsen voor de kerst, zodat in elk huis in deze stad tijdens de kerst een kaars kan branden. Zij weten dan dat wij in Bergen op Zoom aan hen denken en dat zij licht mogen ervaren in de duisternis, wat bij de kerstboodschap past.

6000 kaarsen

Burgemeester Petter zal met zijn collega in Oekraïne het plan bespreken. Naar verwachting willen we zo’n 6000 kaarsen inzamelen, zodat er in elk huis een kaars zal branden. Verschillende kerken en vrijwilligersorganisaties in de gemeente Bergen op Zoom ondersteunen deze actie. In de uitzending van ReliVisie op vrijdag 9 december vertelt één van de initiatiefnemers over deze actie.
Ook de Lievevrouweparochie staat achter het plan. Daarom deze oproep: doe je ook mee? Dat kan door kaarsen te doneren of geld over te maken.

Kaarsen doneren

Je kunt kaarsen doneren t/m donderdag 15 december. Gevraagd wordt om stompkaarsen van ongeveer 6 cm dikte, de lengte mag verschillen. Ze zijn verkrijgbaar bij drogisterijen, supermarkten en tuincentra. Je kunt de kaarsen inleveren op het Parochiecentrum, tijdens openingstijden. In de St.-Gertrudiskerk bij de opening van de Kerststallententoonstelling op 11 december om 14.00 uur.
En in de OLV van Lourdeskerk, op werkdagen tussen 9.30 en 11.30 uur en bij de KRO viering van 11 december. Vrijdag 16 december bezorgen we alle ingeleverde kaarsen bij de Ontmoetingskerk. Dan worden de kaarsen verzendklaar gemaakt.

Geld overmaken

Je kunt een gift geven op bankrekeningnummer NL48 INGB 0005 0186 15 t.n.v. Werkgroep ZWO Bergen op Zoom o.v.v. kaarsen voor Oekraïne. Wij verzoeken je je gift over te maken vóór 15 december a.s. Voor de inkoop van de kaarsen wordt dan gezorgd.
Er is een betaalverzoek gemaakt van € 5,00. Het bedrag is aanpasbaar, scan de QR-code of volg deze link: www.ing.nl/particulier/betaalverzoek/index.html?trxid=jEFO9p8Tv1T3PZOc0tzd6Z0KjO18TnfP

Reliek van Bernadette komt naar Bergen op Zoom

Een schrijn met een reliek van de Heilige Bernadette Soubirous komt 23 april vanuit Lourdes naar de OLV van Lourdeskerk in Bergen op Zoom. Iedereen is welkom om te komen kijken. Er zijn vieringen en de kerk is de hele dag en nacht geopend. Zo kan iedereen Lourdes dicht bij huis beleven.