Bijbelse taferelen: Bergse binnenstad decor van paasfilm

door | mrt 22, 2021 | Kinderen, Nieuws | 0 Reacties

Wie vrijdag door het centrum van Bergen op Zoom liep, moet zich even in het Jeruzalem van ruim tweeduizend jaar geleden hebben gewaand. De stad was het decor van de film "In de handen van mensen", over de laatste dagen van Jezus. De Lievevrouweparochie probeert daarmee kinderen in de regio te bereiken, die nu niet met de klas naar de kerk kunnen komen.

Het is trouwens niet de eerste keer dat de Lievevrouweparochie de camera’s erbij pakt. Al ontstonden de plannen oorspronkelijk als noodoplossing, vertelt pastor en scriptschrijfster Fredi Hagedoorn. “Normaal hebben we met Pasen een activiteit voor kinderen in de kerk, waarbij acteurs het verhaal vertellen. Vorig jaar kon dat natuurlijk niet. Op dat moment begon het al te kriebelen om dan maar een film te maken, maar met nog een week tot Pasen was dat echt te kort dag. Uiteindelijk hebben we toen gekozen voor een luisterboek.”

Toch verdwenen de plannen niet in de prullenbak. “Met Pinksteren en Kerst hebben we alsnog films gemaakt. Het voordeel is dat je daarmee het verhaal makkelijker in beeld brengt. Voor deze editie wordt de kleding bijvoorbeeld verzorgd door de Maria Ommegang, waardoor het er gelijk Bijbels uitziet.”

Hagedoorn schreef het verhaal voor deze editie. Daarbij kwamen nog wel wat uitdagingen kijken. “Met Kerst is het natuurlijk een vrolijk gebeuren met de geboorte van Jezus. Maar het is een stuk lastiger om de kruising in beeld te brengen voor kinderen. Uiteindelijk hebben we daar een subtiele omweg voor bedacht door er een tweede verhaallijn in de huidige tijd eraan toe te voegen.”

Daarin heeft ook Hagedoorn zelf een rolletje. “Ik ben stiekem behoorlijk nerveus. Het zijn behoorlijke lappen tekst. Gelukkig mag ik over Jezus vertellen. Dat verhaal zit zo in me, dat moet lukken. Maar het spelen en overbrengen van emoties, dat laat ik toch maar aan de echte acteurs over.”

Daarvan doen er in totaal maar liefst tien mee, plus nog wat figuranten. Het eindresultaat van de productie is te zien op paaszaterdag 3 april vanaf 12.00 uur op www.lievevrouweparochie.nl/paasfilm, maar wordt ook aangeboden aan verschillende basisscholen in Bergen op Zoom en Halsteren. De film zal ook te zien zijn op ZuidWest TV, daarover volgende week meer nieuws. “De klassen kunnen nu niet naar ons komen, dus zo proberen we hen toch te bereiken.”

Dit artikel is met toestemming overgenomen van www.zuidwestupdate.nl, en werd geschreven door Sven de Laet.