Bijzondere Gildemis 2021

door | jan 21, 2021 | Nieuws | 0 Reacties

Op zondag 17 februari is ’s middags om drie uur de jaarlijkse viering ter gedachtenis aan Sint Sebastiaan gevierd, samen met de leden van het Schuttersgilde Sint Sebastiaan Bergen op Zoom - Borgvliet. De viering is op de zondag zo dicht mogelijk bij de naamdag van deze heilige van 20 januari.
Vendelgroet

Het was dit jaar een bijzondere viering in coronatijd met alle maatregelen die daarbij horen. Maar het vieren was er niet minder stemmig om. Bijzonder is altijd in de viering bij de consecratie de eer brengen met het vaandel. Na afloop van de viering wordt traditioneel de eed van trouw aan de kerkelijke en burgerlijke overheid hernieuwd met de vendelgroet.

Gildekapel

Het Gilde is een van de weinige gilden in Nederland met een eigen gildekapel. De gildekapel bevindt zich in de Stadskerk van Sint Gertrudis aan de Grote markt in Bergen op Zoom. Aan weerszijden van de kapel bevinden zich twee heiligenbeelden: Sint Sebastiaan en Sint Ambrosius. Deze beelden werden in 1785 aan de parochie van de Heilige Maagd Maria geschonken door de schuttersgilden Sint Sebastiaan en Sint Ambrosius.

Noveen

Ter voorbereiding op de Gildemis is in de Lievevrouweparochie de noveen tot Sint Sebastiaan gebeden. De noveen begon op 10 januari.