Bisschoppen schrijven brief aan werkers caritas en diaconie in de parochies

door | mei 30, 2023 | Nieuws

De Nederlandse R.-K. bisschoppen hebben een pinksterbrief geschreven aan alle betrokkenen bij activiteiten voor caritas en diaconie in de parochies. Zij willen hen daarmee een hart onder de riem steken bij dit belangrijke werk ‘in het hart van de Kerk’. Zondag 4 juni is het in bisdom Breda Zondag voor Diaconie. De tweede collecte in de KRO NCRV TV mis is daarvoor bestemd.

‘Caritas en diaconie maken het verschil in het leven van mensen. Waar het leven wordt bedreigd, waar mensen zorg nodig hebben, geven caritas en diaconie kracht’, schrijven de bisschoppen.

Grote waardering

De bisschoppen spreken in deze brief hun grote waardering uit voor het vele werk dat wordt gedaan: ‘Velen zetten zich vanuit parochies dagelijks in voor caritas en diaconie, georganiseerd in Parochiële Caritas Instellingen en in werkgroepen of ongeorganiseerd, vaak onzichtbaar. Ze ondersteunen zieken, ouderen en hen die met verlies te maken hebben. Kwetsbare mensen ontvangen hulp op materieel vlak. Ook ondersteunen parochies projecten in andere landen. Het Armoederapport 2023 toont aan dat de caritatieve en diaconale kracht vanuit de Kerk groot is.’

Voortgang en zegen

Daarnaast spreken de bisschoppen de hoop uit dat het belangrijke werk voor caritas en diaconie voortgang blijft vinden in ‘het hart van onze Kerk’. De bisschoppen wensen de lezers veel zegen toe en de inspiratie van de Heilige Geest voor hun werk.
Download de brief hier: www.lievevrouweparochie.nl/wp-content/uploads/2023/05/Caritas-en-diaconie-Brief-bisschoppen-2023-def.pdf

Zondag voor diaconie

Zondag 4 juni is in het bisdom Breda Zondag voor Diaconie. In iedere parochie wordt een Caritascollecte gehouden. De opbrengst van deze tweede collecte wordt gereserveerd voor het betalen van medewerkers van Caritas van het Bisdom Breda en voor projecten die parochiële caritasinstellingen in samenwerking met het bisdom kunnen ontwikkelen en uitvoeren.
In de Lievevrouweparochie vindt de collecte plaats in de KRO NCRV TV mis op 4 juni om 10.00 uur in de OLV van Lourdeskerk.

Reliek van Bernadette komt naar Bergen op Zoom

Een schrijn met een reliek van de Heilige Bernadette Soubirous komt 23 april vanuit Lourdes naar de OLV van Lourdeskerk in Bergen op Zoom. Iedereen is welkom om te komen kijken. Er zijn vieringen en de kerk is de hele dag en nacht geopend. Zo kan iedereen Lourdes dicht bij huis beleven.