Hulporganisaties maken zich op voor Oekraïense winter: ‘Race tegen de klok’

door | nov 9, 2022 | Nieuws | 0 Reacties

Hulporganisaties zijn actief in het nog altijd door oorlog geteisterde Oekraïne met de winter voor de deur. Cordaid zet zich in om bewoners de winter door te helpen. Werkgroep NoordZuid kon dankzij een donatie van Caritas Cordaid steunen bij haar werk.

Hulporganisaties staan voor een behoorlijke opgave in Oekraïne volgens Inge Leuverink, noodhulpcoördinator bij Cordaid. Begin oktober kunnen de temperaturen al tot onder het nulpunt dalen, en dat betekent dat mensen in het land moeten worden geholpen aan onderdak, warme dekens en brandstof.
Het is een race tegen de klok om zo veel mogelijk te kunnen doen. Er wordt volgens Leuverink hard gewerkt aan het repareren van bijvoorbeeld deuren en ramen van kapotgeschoten huizen. Ook moet er voor veel mensen nog onderdak worden gevonden.

Evacuatie

Daarnaast heeft Oekraïne zijn inwoners ertoe opgeroepen zo snel mogelijk uit de oostelijke en zuidelijke regio’s te vertrekken. Leuverink zegt op basis van een betrokken organisatie in Oekraïne dat wordt gewerkt aan het evacueren van zo’n 200.000 mensen. Bijna een kwart van de mensen in die regio zou niet willen vertrekken, maar ook voor hen willen hulporganisaties zich blijven inzetten.

NoordZuid steunt Cordaid

Werkgroep NoordZuid heeft € 500,- van Caritas ontvangen te besteden aan een goed doel. Gekozen is om de bewoners in Oekraïne te helpen aan middelen om de winter door te komen. Cordaid zorgt ervoor dat het daar goed terecht komt en het bedrag is een paar weken geleden al overgemaakt. Hierbij onze dank aan Caritas.
Werkgroep NoordZuid, Corrie Hamers
Afbeelding: Een distributiepunt voor voedsel, water, medicijnen en andere essentiële goederen van Caritas in het centrum van Ivano-Frankyvsk. Foto: Mickael Franci/Cordaid

Reliek van Bernadette komt naar Bergen op Zoom

Een schrijn met een reliek van de Heilige Bernadette Soubirous komt 23 april vanuit Lourdes naar de OLV van Lourdeskerk in Bergen op Zoom. Iedereen is welkom om te komen kijken. Er zijn vieringen en de kerk is de hele dag en nacht geopend. Zo kan iedereen Lourdes dicht bij huis beleven.