Kruis van de Wereldjongerendagen in Bergen op Zoom

door | sep 21, 2022 | Jongeren, Nieuws | 0 Reacties

Op zaterdagochtend 22 oktober komt het kruis van de Wereldjongerendagen (WJD) naar Bergen op Zoom. Er is een catechese voor jongeren en een spelprogramma voor vormelingen en tieners. De viering met jongerenband is toegankelijk voor alle parochianen. Het kruis komt naar ons, als promotie en voorbereiding op de WJD komende zomer in Lissabon.

Zaterdagochtend 22 oktober is de St.-Gertrudiskerk vanaf 9.30 uur open voor jongeren, tieners en vormelingen. Iedereen van 11 t/m 30 jaar dus. Rond 10.00 uur komt het kruis aan. Voor de vormelingen en tiener is er een On the Move programma in het Cantatorium. Een ochtend met spel en verhalen over Jezus. Voor jongeren houdt diaken Anton Janssen een inleiding over het kruis en de Wereldjongerendagen. Er komen jongeren over de WJD vertellen. En om 12.00 uur vieren we eucharistie rond het kruis, met jongerenband Suitup. Iedereen is van harte welkom om deze viering bij te wonen. Ieder die wil kan dan ook een kaarsje bij het kruis branden. Na de viering is er koffie en thee en voor de jongeren een lunch. Ondertussen trekt het kruis dan weer verder naar de parochies in Breda.

WJD kruistournee

Van 14 oktober tot 6 november trekt het kruis van de WJD door alle bisdommen in Nederland. Deze kruistournee is een voorbereiding en promotie van de WJD die in augustus 2023 in Lissabon zijn. Het kruis is een kopie van het houten kruis wat paus Johannes Paulus II aan jongeren heeft gegeven in 1983, vlak voor de eerste editie van de WJD. Een jongere uit bisdom Den Bosch maakte het kruis. Afgelopen augustus brachten studenten uit Nijmegen dit kruis naar Rome, om het daar te laten zegenen. Het kruis is 4 meter hoog en 2 meter breed. Indrukwekkend, om er dichtbij te kunnen zijn.

Wereldjongerendagen

Van 1 t/m 6 augustus 2023 zijn de Wereldjongerendagen in Lissabon. De WJD zijn het grootste jongerenevenement ter wereld, en vindt iedere twee of drie jaar internationaal plaats, rond paus Franciscus. Er is catechese, er zijn massale vieringen. Vooral is het een feestje om andere jongeren van over de hele wereld te ontmoeten. Bisdom Breda organiseert met bisdom Rotterdam, Roermond en Utrecht een busreis voor jongeren naar de WJD. Meer informatie hierover wordt bekend op 22 oktober, op 20 november start de inschrijving.

Meer informatie en aanmelden

Kijk voor meer informatie op www.jongbisdombreda.nl/wjdkruis

Vormelingen, tieners en jongeren kunnen zich daar ook opgeven voor het ochtendprogramma.