Kunstwerk in St.-Gertrudiskerk “De Sleutel tot Geluk”

door | sep 25, 2020 | Nieuws | 0 Reacties

Vrouwen Integratie Vandaag

Vrouwen Integratie Vandaag (V.I.V.) levert al 15 jaar een belangrijke bijdrage aan de integratie en participatie van vrouwen uit andere culturen in Bergen op Zoom. Hierbij is de inzet van vrijwilligers al 15 jaar de basis van dit succes. De cursisten komen graag naar VIV: vanuit allerlei culturen leveren zij hun bijdrage en leren ze de Nederlandse taal en cultuur.

De sleutel tot geluk

Om dit te vieren heeft VIV kunstenaar Anne-Marie Dagelincks uitgedaagd om een concept te bedenken voor een divers en samenbindend kunstwerk om de inzet van al deze vrouwen te tonen: De sleutel tot Geluk.

In vier verschillende objecten (tafel, deur, kast en stoelen) zijn de teksten van de verschillende taalgroepen (rood, wit, blauw en oranje) verwerkt: Wat betekent voor jou ‘De Sleutel tot Geluk’? Deze worden versterkt in en door de kunstwerken.

Integratie

Hiermee laten we zien dat het om de culturele identiteit van de cursisten gaat, en dat zij stap voor stap ook de Nederlandse cultuur tot zich nemen. Het gaat om verkenning, integratie en participatie in de samenleving. De vrijwilligers hebben dit hele proces ondersteund.

Reizend kunstwerk

Dit kunstwerk zal gaan reizen door de stad en op deze manier een verbindend element gaan vormen in de verschillende wijken. Bekijk het kunstwerk, verdiep je in teksten en bouw mee aan de culturele brug tussen de makers en de toeschouwers. Kijk voor meer informatie op. www.vivboz.nl

Reliek van Bernadette komt naar Bergen op Zoom

Een schrijn met een reliek van de Heilige Bernadette Soubirous komt 23 april vanuit Lourdes naar de OLV van Lourdeskerk in Bergen op Zoom. Iedereen is welkom om te komen kijken. Er zijn vieringen en de kerk is de hele dag en nacht geopend. Zo kan iedereen Lourdes dicht bij huis beleven.