Onderwerp van de week

Groot worden door klein te zijn.

Als ik de krant opensla, staan er elke dag berichten over leiders die hun macht misbruiken. Leiders van grote organisaties of bedrijven, politieke leiders en helaas ook leiders binnen de kerk. Het gebeurt ook in kleinere kringen; binnen relaties, op het werk en in verenigingen.

Jezelf groter maken door de ander kleiner te maken.
Jezus wil niks hebben van leiders die misbruik maken van de macht die ze hebben over het volk. Hij waarschuwt zijn leerlingen dat dat bij hen niet het geval mag zijn. Hij geeft het voorbeeld hoe het wél moet: groot worden doe je door zelf klein te zijn. Klein door anderen te helpen. Je zet als het ware de ander hoger dan jezelf. Je hebt oog voor wat de ander nodig heeft, ook als dat iets van jezelf vraagt.
Zijn leerlingen leken het niet te begrijpen: ze maakten ruzie over wie er naast Hem mochten aanzitten. En wij, snappen wij het wel? 2000 jaar later lijkt er niet veel veranderd te zijn. We kunnen daarbij wijzen naar de groten der aarde. Maar we mogen ook naar onszelf kijken. Zijn we zelf dienstbaar genoeg? Als we echt leerling van Hem willen zijn, hebben we nog steeds veel te leren.
Diaken Anton Janssen

R.K.-Lievevrouweparochie

11 oktober 2021

Meer Onderwerpen van de week: