Onderwerp van de week

Over tieners en jongeren

Wat een leuke activiteiten en ontmoetingen maken we samen mee in de parochie! Denk aan de LievevrouweFair, waar de sfeer heel gezellig was en er voor veel mensen iets van hun gading te vinden was.

Zelf denk ik ook aan de eerste activiteiten met de tieners, vormelingen en jongeren. Hoewel de zomervakantie goed was en hard nodig om bij te komen, is het echt fijn dat we weer gestart zijn.

Maar niet altijd zijn deze groepen voor andere parochianen zichtbaar. Je zou zelfs kunnen opmerken, hoewel het bij ons in vergelijking tot andere parochies heel erg meevalt, dat er niet veel jonge mensen naar de kerk komen. Met die opmerking lijk je dan een beetje op de leerlingen van Jezus, die in het evangelie van komend weekend bij Jezus klagen over iemand van buiten hun groep die in Jezus’ naam wonderen doet. Jezus benoemt deze wonderdoeners positief, want ze zijn toch ook volgelingen van Hem? Alsof de heilige Geest zich zou laten opsluiten in onze kaders..

Zo is het soms ook met de tieners en jongeren. Niet allemaal aanwezig op zondag, maar wel heel betrokken op donderdag of vrijdagavond. Kritisch en eerlijk bespraken ze bijvoorbeeld het wonder op de bruiloft van Kana: de één gelooft het wonder letterlijk, de ander zou graag meer informatie willen. De één heeft Jezus wel eens dichtbij gevoeld, de ander kent Hem tot nu toe alleen uit verhalen. Samen gaan we weer een jaar op weg om te ontdekken wie Jezus voor ons is. Het geeft me hoop en nieuwe moed, en hopelijk u ook!

Pastor Fredi Hagedoorn

R.K.-Lievevrouweparochie

Meer Onderwerpen van de week: