Onderwerp van de week

Overstroming

Eén van de favoriete verhalen van onze dochter Renske uit haar Peuterbijbel is het verhaal van Noach. Ze is gek op dieren en op regenbogen.

En de Peuterbijbel laat ons eerst samen het water maken: ‘Plens, plens, plens’, en daarna ‘tikke, takke, tikke, takke’ en dan ‘drup, drup, drup’. Ik trommel dan eerst snel en daarna steeds langzamer met mijn vingers op haar rug, om te laten zien dat het water ook weer ophoudt.
Deze peuterversie vertelt niets over de verwoesting van de aarde die Noach en zijn familie moeten hebben gezien, toen het water wegtrok. Het gaat niet over de puinhopen, de rommel en de chaos. Dat staat trouwens ook niet in de grote mensen versie. Het gaat daar alleen over het verbond wat God met de mensen sluit.

De ravage na een watersnoodramp zien wij deze dagen wel op televisie, in Limburg, en in onze buurlanden. Als je weer terug naar huis mag, als het water is gezakt, begint het opruimen pas. Het herstel van je spullen en het herstel van je hart. Er is een landelijke inzamelingsactie om de getroffenen te helpen. Als parochie willen wij concreet de HH. Nicolaas en Barbara parochie steunen, die in het centrum van Valkenburg getroffen zijn door de overstromingen. Je kunt voor dat doel ook bijdragen door een gift over te maken op NL 33 INGB 0001 0692 39 ten name van Lievevrouweparochie Bergen op Zoom onder vermelding van “Valkenburg”. Veel dank voor je gift!
Groetjes, pastor Fredi Hagedoorn

R.K.-Lievevrouweparochie

Meer Onderwerpen van de week: