Online jongerenontmoeting op weg naar de WJD

door | feb 2, 2021 | Jongeren, Nieuws | 0 Reacties

Afgelopen zondag 31 januari kwamen 26 jongeren online samen om zich voor te bereiden op de Wereldjongerendagen in Lissabon in 2023, waarvan zes jongeren uit Bergen op Zoom.

Monseigneur Liesen ging dieper in op het thema van dit jaar: “Sta op. Ik benoem je als getuige van wat je gezien hebt.” (Handelingen 26, 16). Kortom: het is tijd voor actie! De bijeenkomst was het startpunt van de voorbereiding op weg naar de grote jongerenontmoeting rond paus Franciscus in 2023.

WJD sfeer

De bijeenkomst was online, maar niettemin was de sfeer van de Wereldjongerendagen al goed te proeven, met dank aan de promovideo’s die de organisatie al online heeft gezet. Een sfeer van vriendschap en saamhorigheid, van gezelligheid en samen optrekken met leeftijdsgenoten waarmee je je geloof en je zoeken deelt. Zelfs Paus Franciscus kon de jongeren al aanmoedigen: “De Kerk en de maatschappij hebben jou nodig, met je plannen, je moed, je dromen en je idealen!”

Bekering

Bisschop Liesen ging diep in op de Bijbeltekst van de wereldjongerendagen van dit jaar: “Sta op. Ik benoem je als getuige van wat je gezien hebt” (Handelingen 26, 16). Het zijn de woorden van Jezus aan Paulus, net nadat Paulus van zijn paard is gegooid. Paulus is niet zomaar aan het vertellen, hij zit in gevangenschap en staat voor de Romeinse stadhouder Vestus en de Joodse koning Agrippa. Hij, een Romeins burger, die de Joodse wet op z’n duimpje kent en ervan overtuigd was dat Jezus vervloekt was, legt uit hoe hij bekeerd is: hij is aangesproken door Christus zelf. Dat was Paulus’ ommekeer, zijn bekeringsmoment.

En nu is het een oproep aan ons: om op te staan, benoemd, aangesteld door Jezus om te getuigen van ons geloof in de wereld van vandaag.

Ga ook mee

Net zoals op de Wereldjongerendagen zelf, gingen de jongeren daarna uiteen in gespreksgroepjes. Ze konden met elkaar delen wat hen had geraakt in de inleiding. Delen hoe ze met anderen over hun geloof proberen te praten. En ook dat ze soms zelf al naar de WJD geweest zijn, en welke indruk dat maakte.

Kapelaan Jochem van Velthoven nodigde vervolgens iedereen uit om ook mee te gaan naar de WJD: ““Met een, twee, drie of zelfs vijf miljoen leeftijdgenoten samenkomen rondom de Paus is een ervaring die je nooit meer vergeet. Je kijkt dan echt in de toekomst van de Kerk en die maak je met leeftijdgenoten die ‘net zo’ zijn als jij. Gelovig, katholiek, zoekend, vragend, maar vooral met veel talenten en enthousiast!”