#RedWednesday 2020: St.-Gertrudiskerk in rood

door | nov 9, 2020 | Nieuws | 0 Reacties

De St.-Gertrudiskerk in Bergen op Zoom wordt woensdag 25 november 2020 ’s avonds samen met honderden kerken en andere gebouwen wereldwijd rood aangelicht. Met de actie #RedWednesday vraagt de Lievevrouweparochie aandacht voor vrijheid van godsdienst in het algemeen en de vervolging van christenen in het bijzonder.
Vervolging van gelovigen

Ook wordt in de OLV van Lourdeskerk een vesper gehouden, om te bidden voor mensen die om hun geloof worden vervolgd én voor hun vervolgers. De parochie doet mee aan #RedWednesday, een internationale campagne van de stichting Kerk in Nood, om bewustzijn te creëren voor het recht op vrijheid van godsdienst voor mensen van alle religies en om aandacht te vragen voor de schaal waarop in het bijzonder Christenen vandaag de dag worden vervolgd.

Vrijheid om te geloven

Iedere twee jaar brengt Kerk in Nood internationaal een rapport over de vrijheid van godsdienst uit. Directeur Peter Broeders: “De vrijheid om te geloven is een mensenrecht, dat op veel plekken in de wereld met voeten wordt getreden. Hier in Nederland realiseren we ons nauwelijks hoe belangrijk de vrijheid van godsdienst voor veel mensen is en hoezeer zij die ook moeten missen.” Met #RedWednesday© wil Kerk in Nood ook de Nederlanders bewust maken van de vervolging van gelovigen – vooral minderheden – en oproepen tot tolerantie en respect voor gelovigen en tussen geloofsgroepen.

Vesper

De vesper in de OLV van Lourdeskerk vindt woensdag 25 november plaats om 19.00 uur. Kijk hiervoor in de agenda van de website.

Reliek van Bernadette komt naar Bergen op Zoom

Een schrijn met een reliek van de Heilige Bernadette Soubirous komt 23 april vanuit Lourdes naar de OLV van Lourdeskerk in Bergen op Zoom. Iedereen is welkom om te komen kijken. Er zijn vieringen en de kerk is de hele dag en nacht geopend. Zo kan iedereen Lourdes dicht bij huis beleven.