Taferelen van de Maria-Ommegang in de Sint Gertrudiskerk

door | mei 5, 2021 | Nieuws | 0 Reacties

Als voorbereiding op de aangepaste Maria-Ommegang zullen er vanaf Moederdag taferelen van de Ommegang uitgebeeld worden in de Sint Gertrudiskerk in het gedeelte waar de Paastuin staat bij het beeld van Sint Antonius van Padua. Zo hopen we toe te groeien naar een bijzondere Ommegang.

Tijdens het uur van gebed en aanbidding op zondag tussen 13.30 uur en 14.30 uur kunt u ook laten raken door het uitgebeelde van onze jaarlijkse dankstoet. Voor iedere week is er een thema.

Week 1          Hoop

Een onzekere toekomst is van alle tijden. Maar er moet altijd ruimte zijn voor hoop en geloof. Zoals profeet Jeremia die na een onzekere en angstige tijd weer een hoopvolle toekomst voor het Israëlische volk voorspelde. Ook kondigt hij de geboorte van de zoon van God en een nieuwe wereld aan. Zoals we nu weten, kwamen zijn voorspellingen uit en de nieuwe wereld brak aan.

De belofte 1942

Meer recent zijn ook voorbeelden te vinden van mensen die hoop in bange dagen brachten. In 1942 beloofde kapelaan Ooijens jaarlijks een dankstoet ter ere van Maria op straat te brengen, wanneer Bergen op Zoom gespaard zou blijven van groot oorlogsgeweld. Gelukkig kwam Bergen op Zoom redelijk ongeschonden de Tweede Wereldoorlog door en op 15 augustus 1945 werd deze belofte waargemaakt, de Maria Ommegang was geboren.

De belofte 2020

In 2019 trok een jubelstoet door onze stad vanwege de 75e Maria-Ommegang. Niet wetend dat een klein jaar later de wereld zou veranderen en het onmogelijk zou zijn om een traditionele Maria Ommegang door de binnenstad van Bergen op Zoom te laten trekken. Daarom deed pastoor Verbeek in 2020 een nieuwe belofte aan Maria. Zodra de pandemie voorbij is, trekt een hernieuwde dankstoet door de straten van Bergen op Zoom. We danken Maria dan ook om de herkregen vrijheid na al de beperkingen die het virus ons heeft opgelegd. Zoals vorig jaar zal ook dit jaar een kleine rondgang met het beeld door de kerk gemaakt worden. Juist nu is het belangrijk hoop te houden, en vast te houden aan de nieuwe belofte die pastoor Verbeek heeft gedaan. De traditie zal blijven bestaan en we kijken uit naar de dag dat we weer samen met elkaar Maria tijdens de Maria Ommegang kunnen danken om de bevrijding van oorlogsgeweld en de bevrijding van de pandemie.

Door hoop en geloof te houden in onzekere tijden, maakten deze mensen het verschil.

Lintjesregen 2024

Vandaag was het dan zover. De jaarlijkse traditie om aan vrijwillige medewerkers dankbaarheid te tonen voor hun inzet op allerlei gebieden en hen te belonen met een koninklijke onderscheiding.