Terugblik geslaagde Conferentie De Missionaire parochie

door | mrt 29, 2022 | Nieuws | 0 Reacties

“Overweldigend”, “wat hebben we hier naar uitgekeken”, “hier waren we aan toe”. Uit de reacties van de deelnemers van de Conferentie De Missionaire parochie komt veel enthousiasme naar voren. Ook het pastoraal team en een aantal parochianen was bij deze conferentie aanwezig.

De conferentie over de missionaire parochie opende donderdag met een Eucharistieviering met bijna duizend deelnemers, komende uit het hele land en ook Vlaanderen.

Bisschop Jan Liesen van Breda, gastheer voor de conferentie, spreekt in zijn preek over de kern van parochievernieuwing: Jezus. “Jezus, die mensen uitnodigde Hem te volgen en zijn leven te delen. Hij noemde hen ‘vrienden´ en ze waren zijn leerlingen, leerlingen die leerlingen maken.”

Na de mis is het de beurt voor James Mallon, de auteur van Als God Renoveert. Voor hem is ‘Breda’ de grootste(!) conferentie die hij ooit heeft toegesproken. Zijn eerste toespraak gaat over visie. Hij daagt de mensen uit: “Wat is jouw droom over je parochie over tien jaar? Geen plan over hoe dat moet, want zo´n plan maakt depressief, want de plannen die we maken zijn vaak ook uitvoerbaar zonder God. Durf te dromen!”

Bij de koffie en bij de gezamenlijke maaltijd lijkt het voor sommigen op een reünie na de corona-jaren. Jong en oud, priesters, religieuzen en leken door elkaar. In het begin van de middag kunnen de deelnemers kiezen uit een van de elf seminars: evangelisatie, aanbidding, Heilige Geest, Eucharistie, leiderschap enzovoort.

De tweede dag volgen nog meer seminars. Father James Mallon preekte in de viering, op het hoogfeest van Maria Boodschap. “De engelen houden hun adem in: “Wat gaat Maria zeggen? Gaat ze ‘ja’zeggen?” Het hele plan van Gods redding hangt af van het jawoord van een meisje van.. wat zal ze geweest zijn, zestien jaar? Ze antwoord: “Mij geschiede naar Uw woord”. God vraagt ook ons antwoord.”

‘s Middags volgen wederom diverse workshops en seminars. Aan het slot van het programma werd samen gebeden. In de grote zaal werd aangesloten bij het gebed dat over de hele wereld gebeden werd voor Rusland en Oekraïne.

De inleidingen zijn nog een week terug te kijken via het Youtubekanaal van de Missionaire parochie. Per onderdeel is zowel een vertaalde als onvertaalde stream aanwezig.

Terugblikken kan ook via de website van het bisdom. Klik hier voor een overzicht en foto’s van de eerste dag, en hier voor foto’s van de tweede dag.

Op de website van de MIssionaire Parochie staat een nieuwsoverzicht van alle berichten en foto’s.