Veertig jaar oecumenische gespreksgroep

door | jan 14, 2021 | Nieuws | 0 Reacties

De oecumenische gespreksgroep bestaat veertig jaar. Tien keer per jaar komt de groep onder leiding van emeritus pastor Jo Staps samen. Ze lezen boeken op het snijvlak van kerk en samenleving. “Want een boek in je eentje lezen, of samen met anderen, is een hemelsbreed verschil.”
Veertig jaar

De startdatum is niet precies bekend, maar het moet ongeveer 40 jaar geleden zijn. Jacques Vlaar, de eerste pastoraal werker in Bergen op Zoom heeft de gespreksgroep opgezet.  Het werd een oecumenische gespreksgroep die later overgenomen werd door ds. Dick Monshouwer en na hem door ds. Sietze Visser. Ongetwijfeld veranderde de groep in die veertig jaar enkele keren van opzet. Na ds. Visser werd  pastor Jo Staps, toen pastor in Ziekenhuis Lievensberg (het huidige Bravis)  gevraagd de groep te willen begeleiden.

Boeken

Jo Staps introduceerde het lezen van boeken, in plaats van het bespreken van bijbelgedeeltes. Zo nam de groep bijvoorbeeld ‘Wat doe ik hier in godsnaam?’ van Carel ter Linden ter hand. En lazen ze ‘Ongelofelijk’ van Yvonne Zonderop. Staps: “In samenspraak met de groep kiezen we als het vorige boek bijna uit is, een nieuwe titel. Het zijn theologische boeken, maar altijd op het snijvlak van kerk en samenleving. Op dit moment lezen we  het boek ‘De onverschilligheid voorbij’ over zeven eigentijdse wegen van barmhartigheid, uitgegeven onder redactie van Mieke Kerckhof, Roger Burggraeve en Ilse Van Halst.” In dit boek zal er ook veel aandacht zijn voor het gedachtegoed van Emanuel levinas. De bespreking van dat boek ligt helaas stil door corona.

Groei

In de gesprekken merkt Staps ook dat het deelnemers veranderd heeft, noem het maar groeiende verandering. “Er zitten katholieke en protestantse gelovigen in de groep. Mooi vind ik het als ze steeds meer openstaan voor de mening van anderen. Dan klinkt niet langer: ‘Maar wij hebben toch altijd geleerd dat…?’ Door de gekozen boeken komt ook steeds het belang van geloven voor de samenleving en het samenleven naar voren.
“Ik vind het ook belangrijk dat we samen openstaan voor de tekst van de auteur, want die moet ook tot zijn/haar recht komen. Soms worden stukken letterlijk voorgelezen. “Hardop klinkt het anders, dan komen de teksten dieper bij jezelf naar binnen en kun je ook beter praten over wat er staat.”

Meedoen

Jo vindt het leiden van de groep zelf ook een enorme verrijking. Telkens is hij bezig met het zoeken naar nieuwe boeken, die geschikt zijn om samen te lezen. “We zijn met zijn achten, maar er is ruimte voor een enkele nieuwe aanmelding. We komen ongeveer tien keer per jaar samen, telkens bij iemand anders thuis. Als iemand interesse heeft om mee te doen, kan diegene contact  opnemen via staps.jam@gmail.com, of via de parochie”.