Vier parochianen krijgen een lintje

door | apr 28, 2021 | Nieuws | 0 Reacties

Burgemeester Frank Petter heeft afgelopen maandag vier parochianen verrast. Rinus Verhees, Ton Segers, Frans van den Berg en Adri Meesters zijn benoemd tot lid in de Orde van Oranje Nassau.
Proficiat

Het pastoraal team en het bestuur feliciteren de vier mannen van harte. Zij hebben hun lintje dubbel en dwars verdiend! In dit overzicht noemen we de activiteiten van de vier, die verband houden met de parochie.

Gedecoreerden

Frans van den Berg
Frans van den Berg is bij verschillende organisaties betrokken (geweest) als bestuurder, toezichthouder en penningmeester. Zo is hij onder andere betrokken bij de Maria Ommegang, de stichting Sint-Gertrudiskapel en de Congregatie van de Zusters Franciscanessen.

Ton Segers
Ton Segers is al sinds de jaren 70 vrijwilliger bij de Lievevrouweparochie. Hij was er lector, voorzitter van de Parochiële Coördinatie Commissie en tegenwoordig lid van de parochieraad en redactielid van het parochieblad. Ook is Segers al meer dan tien jaar lekenvoorganger in de vieringen in de Onze Lieve Vrouw van Lourdeskerk en soms ook in verzorgingshuizen in Bergen op Zoom.

Adri Meesters
Adri Meesters is vooral bekend als wandelaar. Hij was ook kernvrijwilliger voor de Heilig Hartkerk, waarvoor hij zich meer dan 40 jaar heeft ingezet. Hij hielp bijvoorbeeld mee met de processietochten naar Lepelstraat en verleent nog steeds hand- en spandiensten voor de Lievevrouweparochie.

Rinus Verhees
De inzet van Rinus Verhees komt samen in drie woorden, vertelt de burgemeester. “Parochie, koor en kerk.” Verhees is vrijwillig koster en lector in de Sint-Gertrudiskerk in Bergen op Zoom. Daar bereidt hij elke week de mis voor, maakt roosters voor kosters en vrijwilligers, is gastheer en levert hand- en spandiensten. Ook is Verhees al sinds 1971 lid van het koor Hortus Musicus Religiosus. De tenor is daar niet alleen zingend lid, maar ook hoffotograaf die alle belangrijke optredens en gebeurtenissen vastlegt. Het koor bestaat dit jaar 150 jaar en Verhees heeft daar dus al eenderde deel van meegemaakt. Verder is hij al sinds de oprichting gids bij de Stichting Stadsgidsen, vroeger de Stichting Bezichtiging Monumenten. En natuurlijk is de Sint-Gertrudiskerk in Bergen op Zoom de plek waar hij bezoekers rondleidt.

Meer lezen

We hebben voor dit overzicht gebruik gemaakt van een artikel van ZuidWest Update. Auteur Bianca van Vugt gaf daar toestemming voor. Kijk op https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/bergen-op-zoom-heeft-13-nieuwe-leden-in-de-orde-van-oranje-nassau/ voor een overzicht van alle activiteiten van de vier parochianen, en informatie over de overige gedecoreerden.

Fotograaf: Phil Nijhuis, van rijksoverheid.nl

Magnificat fotowedstrijd

Begin juni komt een nieuw nummer van ons digitaal parochieblad Magnificat uit. De redactie schrijft een fotowedstrijd uit. Stuur een foto in rond het thema ontmoeten. De winnende foto wordt op de cover van de volgende Magnificat geplaatst.