Wereldjongerendagenkruis in de Maria Ommegang

door | mei 26, 2023 | Jongeren, Nieuws

Zondag 25 juni staan honderden Bergenaren en gelovigen uit de regio op om de Maria Ommegang te lopen. Zij bedanken Maria omdat de stad gespaard bleef voor oorlogsgeweld in de Tweede Wereldoorlog. Én ieder loopt met zijn/ haar eigen intentie. Tieners en jongeren zijn dit jaar speciaal uitgenodigd om het Wereldjongerendagenkruis in de Ommegang te dragen.

De processie beeldt verhalen van het Oude Testament uit en de Zeven Vreugdes uit het leven van Maria. Hoogtepunt is het beeld van Maria wat door de pastoor en enkele dragers op de schouders wordt genomen. Tieners en jongeren vanuit het hele bisdom zijn uitgenodigd om dit jaar mee te lopen.

Breng je geloof tot uiting op straat

Meld je aan om het Wereldjongerendagenkruis samen met anderen te dragen in de stoet. Dan kan je gewoon je eigen kleding dragen.
Met het dragen van het kruis laten we zien dat komende zomer de Wereldjongerendagen in Lissabon zijn én dat we net als Maria opstaan en gaan. Want het thema van de WJD is: ‘Maria stond op en ging met spoed’ (Lucas 1, 39).
Of je kunt je aanmelden om als figurant in Bijbelse kleding jouw geloof tot uiting te brengen op straat.

Maaltijd voor jongeren

De Maria Ommegang vertrekt zondag 25 juni om 15.00 uur. We verzamelen om  13.30 uur (figuranten) of 14.15 uur (kruisdragers) in Bergen op Zoom. Na de afsluitende gebedsviering eten we samen met alle jongeren. Voor het eten vragen we een bijdrage van € 5,-, wat je via een Tikkie kunt betalen.
Voor een vermelding in het programmaboekje van het WJD kruis moeten we ruim van te voren weten of we met genoeg jongeren zijn om het te dragen. Voor een Bijbelse rol is kleding passen vooraf handig.
Meld je daarom liefst voor 28 mei, maar uiterlijk 18 juni aan

Kijk voor info over de Ommegang op www.mariaommegang.nl of www.zuidwestupdate.nl/tv/maria-ommegang/ (Foto: Ramon Mangold)

Download hier de flyer die onder jongeren voor deze dag verspreid wordt: www.lievevrouweparochie.nl/wp-content/uploads/2023/05/Maria-Ommegang-voor-jongeren-2023.pdf