Wereldjongerendagenkruis op tour door Nederland

door | jul 5, 2022 | Jongeren, Nieuws | 0 Reacties

Van 14 oktober tot 6 november 2022 zal het Wereldjongerendagenkruis een tour maken door Nederland. Het vier meter hoge kruis gaat op pelgrimstocht door alle bisdommen en komt ook naar ons. De pelgrimstocht is de start voor de promotie van de Wereldjongerendagen (WJD) in Portugal in 2023.
Het WJD-kruis in bisdom Breda

Op zaterdag 22 oktober is het WJD-kruis in bisdom Breda. In samenwerking met de Zeeuwse parochies ontvangen de tieners en jongeren uit Bergen op Zoom het kruis die ochtend. In de middag reist het kruis naar Breda. Bij het kruis zal in ieder geval informatie worden gegeven over de reis naar Lissabon, waar in augustus volgend jaar de Wereldjongerendagen zullen plaatsvinden.

‘Het WJD-kruis komt naar je toe’

De Wereldjongerendagen zijn de twee- tot driejaarlijkse ontmoeting van jongeren met de paus. Een feestelijke week vol vieringen, catechese en ontmoeting. Vlak voor de eerste editie van de Wereldjongerendagen in 1983 gaf paus Johannes Paulus II een houten kruis aan de jongeren om gezamenlijk in geloof op te trekken naar de WJD. Sindsdien heeft het kruis een speciale plaats bij elke editie van de WJD en in de aanloop ernaartoe. Het Nederlandse WJD-kruis start bij het originele WJD-kruis in Rome en wordt vandaar uitgezonden naar Nederland door de internationale WJD-organisatie.
Bezoek wjdkruis.nl voor achtergrondinformatie over de Wereldjongerendagen en het WJD-kruis, foto: CNS photo/Carlos Jasso, Reuters

Reliek van Bernadette komt naar Bergen op Zoom

Een schrijn met een reliek van de Heilige Bernadette Soubirous komt 23 april vanuit Lourdes naar de OLV van Lourdeskerk in Bergen op Zoom. Iedereen is welkom om te komen kijken. Er zijn vieringen en de kerk is de hele dag en nacht geopend. Zo kan iedereen Lourdes dicht bij huis beleven.