WJD kruis onderweg naar Bergen op Zoom

door | okt 19, 2022 | Jongeren, Nieuws | 0 Reacties

Vrijdag 14 oktober werd het Nederlandse kruis van de Wereldjongerendagen gezegend en gezonden vanuit Utrecht. Kardinaal Eijk ging in de viering voor. Daarna is het kruis begonnen aan zijn tournee langs meer dan vijftig plekken in Nederland. Zaterdag 22 oktober is het kruis in de St.-Gertrudiskerk in Bergen op Zoom te zien. Iedereen is welkom in de viering van 12.00 uur.

Van Utrecht reisde het kruis naar het noorden, naar bisdom Groningen-Leeuwarden. Over Afsluitdijk werd het doorgegeven aan bisdom Haarlem-Amsterdam. Daar is het tot en met vrijdag onderweg langs jongerengroepen en bijvoorbeeld de priesteropleiding. Jongeren maakten samen met het kruis ook de oversteek naar Texel, voor een straatmissie. Zaterdagochtend reist het kruis naar het zuiden, naar bisdom Breda.
De gedachte achter het WJD-kruis is: jongeren enthousiast maken voor de Wereldjongerendagen in Portugal volgend jaar. Dat zegt ook Carolien Hoogenboom die de rondgang van het WJD-kruis coördineert: “Het kruis komt langs vijftig verschillende plekken in Nederland, waar jongeren verzameld zijn. Zo worden de WJD daar onder de aandacht gebracht en het geloof.” Zij is ook te zien in het filmpje, wat op de website bij dit artikel staat.
Het kruis is een kopie van het WJD-kruis dat paus Johannes Paulus II in 1983 cadeau deed aan jongeren en dat nu al bijna veertig jaar over de hele wereld reist.

Kruis in de St.-Gertrudiskerk

Zaterdagochtend 22 oktober brengen de jongeren die meereizen met het kruis, het kruis naar Bergen op Zoom. Daar wordt het om 10.00 uur door Bergse jongeren de St.-Gertrudiskerk ingedragen, op de klanken van het nieuwe WJD-lied. Tieners en vormelingen gaan daarna in het cantatorium aan de slag met vragen rondom Jezus. Jongeren gaan met elkaar en diaken Anton Janssen in gesprek over de betekenis van het kruis.
Om 11.45 uur komt een jongere vertellen over haar ervaringen op de WJD en is er informatie over de busreis naar Lissabon, volgend jaar augustus.

Viering rond het kruis, iedereen welkom

Om 12.00 uur vieren we de mis rond het Wereldjongerendagenkruis. Jongerenband Suitup komt spelen. Zij reizen deze dagen ook naar verschillende plekken waar het kruis te gast is. De viering is voor iedereen toegankelijk, dus alle parochianen zijn van harte welkom! Tijdens de mis is er gelegenheid voor iedereen om een kaarsje bij het kruis aan te steken.
We sluiten de ochtend af met het uitzwaaien van het kruis, als het doorreist naar Breda. Daarna is er ontmoeting in de koffiehoek met koffie en thee. Voor vormelingen, tieners en jongeren is er dan een lunch.
Grote foto afkomstig van www.wjd.nl/wjd-kruis-op-tour-door-nederland/