WJD-kruistournee bijna van start

door | okt 12, 2022 | Jongeren, Nieuws | 0 Reacties

Vrijdag 14 oktober start de rondgang van het Wereldjongerendagenkruis door Nederland. Zaterdagochtend 22 oktober is het kruis in Bergen op Zoom. Er is een ochtendprogramma voor vormelingen, tieners en jongeren. De feestelijke eucharistieviering van 12.00 uur is voor iedereen toegankelijk.

Op vrijdagavond 14 oktober is de startviering met het Wereldjongerendagenkruis in Utrecht. Kardinaal Eijk zendt het kruis op weg, het land door. Drie weken lang wordt het kruis kerk na kerk binnengedragen, om jongeren uit te nodigen voor de Wereldjongerendagen (WJD) volgend jaar zomer in Lissabon. Op zondag 6 november is het kruis weer terug in Utrecht.

Op zaterdagochtend 22 oktober komt het vier meter hoge kruis om 10.00 uur de St.-Gertrudiskerk binnen. Vormelingen en tieners beleven een spelprogramma met vragen over Jezus. Jongeren luisteren naar een inleiding van diaken Anton Janssen over het kruis en gaan daarna in gesprek. Jongeren die eerder naar de WJD gingen, vertellen over hun ervaringen.

Eucharistieviering voor iedereen

Om 12.00 uur is er een feestelijke eucharistieviering met jongerenband Suitup, waarin het kruis centraal staat. Omdat we deze etappe van de kruistournee samen organiseren met de parochies uit Zeeland, zullen pastoor Paul Verbeek en pater Thaddy de Deckere samen voorgaan in de viering. Iedereen is welkom voor de viering. Tijdens de voorbede kun je een kaarsje aansteken bij het kruis.
Daarna zwaaien we het kruis uit en is er een lunch voor de jongeren en koffie en thee voor parochianen.

Reis naar de Wereldjongerendagen

De Kruistournee is de aftrap van de voorbereiding voor de Wereldjongerendagen. Jongeren uit Bergen op Zoom kunnen mee naar de WJD met de busreis die bisdom Breda samen met bisdom Rotterdam, Roermond en Utrecht organiseert. De reis gaat o.a. langs Parijs, Lourdes en Burgos. Op de nieuwe website wjd.nl lees je meer over de Wereldjongerendagen. Informatie over de reis kun je lezen op wjd.nl/de-reisopties/bisdommen-breda-roermond-rotterdam-utrecht/