Kerstfilm: over de rol van Maria

23 december 2020 | Parochielid uitgelicht

Julia Dierikx speelde in de Kerstfilm de rol van Maria, met verve. Met haar tegenspeler Marco van Leeuwen staat ze op de foto. We interviewden haar over haar ervaringen bij het maken van “Omdat er voor hen geen plaats was”. Kijk de film hier op de website, als je hem nog niet gezien hebt.
Hoe vond je het om mee te doen aan de kerstfilm?

Ik vond het heel mooi om mee te mogen helpen het kerstverhaal om te zetten naar een korte film. Ik leerde er zelf ook weer nieuwe dingen van! Door de kleding voelde het ook alsof we terug in de tijd gingen. Ook waren er dieren “live” op de set aanwezig, dat maakte het spelen in de film heel erg tof.

Je hebt al aan meer projecten van de parochie meegedaan.

Zo speelde je eerder de rol van Maria in de Pinksterfilm en de rol van Maria Magdalena in de Paasactiviteit.

Wat motiveert je om mee te doen?

In de rol kruipen van iemand anders, vind ik een van de leukste dingen om te doen. Door onder ander mijn bijdrage, maar ook door de bijdrage van andere Bergse acteurs, worden de verhalen heel levend. Dat is vooral voor kinderen heel erg leuk om naar te kijken, of het nou een toneelstukje is of een film. Het voelt goed om bij te kunnen dragen aan mooie verhalen voor de kinderen.

Waarom is de film een aanrader voor gezinnen met kinderen?

Het is een korte film, waarin het kerstverhaal beeldend wordt gemaakt voor kinderen. Maar door de mooie kleding en decorstukken, kunnen ouders ook genieten van de film. Als gezin kan je er samen over napraten en helemaal in de kerstsfeer komen samen!

Door

Meer parochianen:

Hans Smout in actie

In onze kerken zijn veel kostbare spullen. Alle schilderijen, beelden, kelken, kandelaars, monstransen, meubilair, orgels, piano’s, enz. enz. moeten worden gefotografeerd, beschreven en geregistreerd zodat duidelijk is wat aanwezig is. Bovendien ook van wie het is! De werkgroep inventaris die door Hans Smout wordt aangestuurd, wijst de inventarisatiecommissie die dit karwei uitvoert, de weg. Alle bezittingen, die we cultureel erfgoed noemen, worden zo in kaart gebracht. Hans weet veel over deze collectie en vertelt graag hoe dat komt.

Erik Akkermans in actie

In het bisdom Breda werd op 1 november 2009 een Poolse parochie opgericht door toenmalig bisschop J. van den Hende. De parochie is vernoemd naar de heilige Maximiliaan Maria Kolbe en heet voluit “Parochie van de Heilige Maximiliaan Maria Kolbe”. Elke zondag wordt in deze parochie in twee kerken, de Mariakerk in Breda en de OLV van Lourdeskerk in Bergen op Zoom, een Eucharistieviering gehouden. Eén keer per maand op zaterdag ook in Koewacht.

Carin Gillesen in actie

Waarschijnlijk denkt u er niet aan wanneer u een kerkgebouw binnenkomt en gaat zitten om aan een viering deel te nemen. U staat er wellicht ook niet bij stil wanneer u het gebouw verlaat met schone kleren. Dat zijn zaken die zo vanzelfsprekend zijn dat het lijkt of de kerk schoon is en blijft zonder dat er iets aan gedaan wordt. Niets is minder waar, natuurlijk.Regelmatig is een ploeg mannen en vrouwen bezig om uw kerkgebouw schoon te houden. Carin Gillesen vertelt hoe dat in de Lourdeskerk wordt aangepakt.