Sjaak Dielens in actie

22 november 2020 | Parochielid uitgelicht

Binnen de parochie zijn veel contacten tussen de verschillende werkgroepen. Die contacten zijn er op verschillende manieren: mondeling, telefonisch en per e-mail. Sommige stukken zijn echter te groot om te […]

De parochie heeft sinds een aantal jaren een eigen postbezorger. De eerste, Peet van Broekhoven, was door Chris de Laet gevraagd. Peet is graag onder de mensen en vindt het leuk om contact te hebben. Hij fietst graag en met het rondbrengen van de post kom je nog eens ergens, zo vertelt hij, maar aan veel dingen komt een einde. Eind 2015 is hij gestopt met bezorgen. Wij willen hem bedanken voor de tijd dat hij vele kilometers heeft gefietst en ervoor gezorgd heeft dat alle brieven, blaadjes en andere stukken op het juiste adres kwamen.

Sinds 1 januari 2016 is Sjaak Dielens onze postbezorger. Tijdens het koffiedrinken in de kerk werd hij aangesproken door Ko de Krom. Zij kenden elkaar al langer, omdat Sjaak bezorger is van het blad dat u nu leest. Verdeeld over twee à drie dagen brengt Sjaak inZOOMen rond in de binnenstad. Hij doet dit met alle liefde en plezier maar zou het ook fijn vinden als er mensen zijn die een gedeelte van hem willen overnemen. Het blad moet binnen korte tijd worden verspreid anders is de kans groot dat de activiteit die erin staat al voorbij is voordat het blad bij de mensen komt.

Voor de post die hij rondbrengt, krijgt hij een telefoontje uit de Stulemeijerlaan. Dat gebeurt één à twee keer per week en het is de bedoeling dat alles voor het weekend is rondgebracht. Als er dringende post bij is, wordt dat erbij vermeld en dan zorgt Sjaak ervoor dat deze zo spoedig mogelijk op de plaats van bestemming is. Hij is ermee van de straat, zegt hij.

Sjaak heeft tot 2012 gewerkt bij Bruynzeel Keukens. Nadat hij met pensioen was gegaan, kreeg hij tijd voor hobby’s, zoals Nordic walking, Tai Chi, fietsen bij de KBO en het Bijbels Leerhuis. Verder besteedt hij tijd aan de boodschappendienst van Stichting Welzijn Ouderen en is vrijwilliger bij het nieuwe ABG. Verder is hij lid van 50PLUS Bergen op Zoom voorheen Steunpunt Bergen op Zoom. Zijn taak is o.a. te letten op losliggende tegels, huisvesting, verkeer en kapotte lantaarnpalen. Sjaak geeft aan dat alle vragen en klachten hierover, voor het centrum, bij hem terecht kunnen. Een berichtje hierover plus je eigen gegevens kunnen gestuurd worden naar sjaakdielens@gmail.com. Sjaak zal er dan voor zorgen dat het probleem wordt opgelost.

Onze postbezorger ondervindt veel steun van andere vrijwilligers in de parochie maar vindt het jammer dat er zo weinig mensen in de kerk zitten. Hij snapt niet wat ze tegenhoudt maar moet bekennen dat hij enkele jaren geleden ook een tijd niet present was. De reden hiervan was dat hij zijn moeder tot haar dood elke ochtend heeft verzorgd. Een mens kan maar op één plek tegelijk zijn en het is niet moeilijk om voor je moeder te kiezen.

Sjaak, heel veel succes met alles wat je onderneemt en hopelijk zullen we jou nog dikwijls zien fietsen met de post of met inZOOMen.

Lucie Venmans

Door

Meer parochianen:

Hans Smout in actie

In onze kerken zijn veel kostbare spullen. Alle schilderijen, beelden, kelken, kandelaars, monstransen, meubilair, orgels, piano’s, enz. enz. moeten worden gefotografeerd, beschreven en geregistreerd zodat duidelijk is wat aanwezig is. Bovendien ook van wie het is! De werkgroep inventaris die door Hans Smout wordt aangestuurd, wijst de inventarisatiecommissie die dit karwei uitvoert, de weg. Alle bezittingen, die we cultureel erfgoed noemen, worden zo in kaart gebracht. Hans weet veel over deze collectie en vertelt graag hoe dat komt.

Erik Akkermans in actie

In het bisdom Breda werd op 1 november 2009 een Poolse parochie opgericht door toenmalig bisschop J. van den Hende. De parochie is vernoemd naar de heilige Maximiliaan Maria Kolbe en heet voluit “Parochie van de Heilige Maximiliaan Maria Kolbe”. Elke zondag wordt in deze parochie in twee kerken, de Mariakerk in Breda en de OLV van Lourdeskerk in Bergen op Zoom, een Eucharistieviering gehouden. Eén keer per maand op zaterdag ook in Koewacht.

Carin Gillesen in actie

Waarschijnlijk denkt u er niet aan wanneer u een kerkgebouw binnenkomt en gaat zitten om aan een viering deel te nemen. U staat er wellicht ook niet bij stil wanneer u het gebouw verlaat met schone kleren. Dat zijn zaken die zo vanzelfsprekend zijn dat het lijkt of de kerk schoon is en blijft zonder dat er iets aan gedaan wordt. Niets is minder waar, natuurlijk.Regelmatig is een ploeg mannen en vrouwen bezig om uw kerkgebouw schoon te houden. Carin Gillesen vertelt hoe dat in de Lourdeskerk wordt aangepakt.