Doop

Door de doop ga je bij de kerk horen. Je wordt gezegend om te leven in het voetspoor van Jezus. Je kunt je pasgeboren kindje laten dopen. Of zelf op latere leeftijd katholiek worden.

Inhoudelijke uitleg

De doop is een nieuw begin. Daarom is het water, wat nieuw leven geeft, het symbool van de doop. Je kunt je pasgeboren kindje laten dopen. In een feestelijke viering laat je zien dat je God dankbaar bent voor het leven van je kindje. De doop is een eerste stap om je kindje te gaan vertellen over Jezus. In de parochie willen we je daarbij graag helpen.

In een doopviering wordt de dopeling driemaal begoten met water, terwijl de tekst ‘Ik doop je in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest’ wordt uitgesproken. Daarna wordt de dopeling gezalfd met Chrisma.

Als kind gedoopt worden
Voor de ouders en voor de peetouders is er ook een rol in de viering.
Tijdens de viering geven we een Bergs ansjovisje met de naam van de dopeling een plaatsje in de kerk. Deze vis kun je rond Maria Lichtmis in februari in een feestelijke terugkomviering ophalen. Na de doop kun je samen naar de Peuter Kleutervieringen van Geef mij je hand gaan.

Op latere leeftijd gedoopt worden (katholiek worden)
Als je op latere leeftijd katholiek wilt worden, ontvang je met de doop meestal ook de Eerste Heilige Communie en het Vormsel. Je wordt dan opgenomen in de groep van gelovigen en hoort vanaf dat moment bij de kerk. Lees hierover meer op onze pagina over katholiek worden.

Praktische uitleg

Elke zondagmiddag kunnen kinderen worden gedoopt in de OLV van Lourdeskerk of in de St.-Gertrudiskerk.

Als kind gedoopt worden
Voorafgaande aan de doop is er een gezamenlijke verplichte doopvoorbereidingsavond. Als doopouders ga je samen met andere ouders in gesprek. Je wisselt uit over je motivatie om je kindje te laten dopen. Dit levert altijd boeiende gesprekken op.
Je ontvangt informatie over de betekenis van de doop en over de praktische zaken. Daarnaast brengt de pastor die in de doopviering voorgaat een bezoek aan huis om nader kennis te maken.

Op latere leeftijd gedoopt worden (katholiek worden)
Als je zelf op latere leeftijd gedoopt wilt worden, volg je een speciaal voorbereidingsprogramma. In overleg met de pastor bepaal je de datum van je doopviering. Kijk daarvoor bij katholiek worden.

Financiële informatie

We vragen een bijdrage voor doopvieringen. Voor elke dopeling vragen we een vergoeding van € 162,00. Dit is leeftijdsonafhankelijk. Je parochiebijdrage over het afgelopen jaar kan hier mogelijk van worden afgetrokken. Bekijk onze financiële pagina voor meer informatie hierover.

Je financiële situatie mag geen belemmering zijn om gedoopt te worden.
Neem bij vragen contact op met dooppastor,

Wil jij je kindje of jezelf laten dopen? Dat kan iedere zondag. Laat je gegevens achter om je op te geven.

Wie wil je laten dopen?