Vormsel

In het Vormsel ga je verder op de weg die je ouders voor jou kozen: het is jouw eigen antwoord op je doop en je communie. In dit sacrament ontvang je de kracht van de Heilige Geest, die jou hierbij wil helpen.
In zeven bijeenkomsten bereid je je voor op het Vormsel, samen met andere kinderen uit groep 8, uit heel Bergen op Zoom.

Hnhoudelijke uitleg

In het Vormsel gaat het om de Heilige Geest. De Heilige Geest was al bij God toen Hij de wereld maakte. De Heilige Geest is de kracht van God nu. De Geest geeft je talenten en helpt je om anderen te helpen. Precies zoals Jezus het graag wil.

In de vormselviering zeg je zelf “ja” op het geloof. Daarmee zeg je dat je het eens bent met je doop en je communie. Je spreekt dat samen met de andere vormelingen hardop uit, terwijl je doopkaars wordt aangestoken. Daarna legt de bisschop of een andere priester je de handen op. Je wordt gezalfd met Chrisma. Deze bijzondere olie dringt door in je huid, net zoals gewone olie dat doet. Zo komt ook de Heilige Geest, de kracht van God, bij jou.
Na je Vormsel kun je lid worden van tienergroep On the Move. Zo zie je dat je geloven niet in je eentje hoeft te doen.

Praktische uitleg

In zeven bijeenkomsten bereid je je voor op het Vormsel, met het project Vormselkracht. Het project heeft leuke spellen en opdrachten. Je hoort mooie verhalen en hebben het over wat het Vormsel betekent. Gezelligheid en vriendschap vinden we ook heel belangrijk:
we eten een paar keer samen en maken kennis met de tienergroep, waar jij ook lid van kunt worden. Een deel van de bijeenkomsten vinden plaats in de OLV van Lourdeskerk. Een ander deel en het Vormsel zelf is in de St.-Gertrudiskerk. Het project start met een ouderavond in september. Het Vormsel vindt plaats in januari.

Vormsel januari 2024

In september 2023 begint de voorbereiding op het vormsel voor een nieuwe groep jongens en meiden. De vormselviering is op zaterdag 13 januari 2024. Op 7 september is de informatieavond om 19.00 uur in de OLV van Lourdeskerk, voor ouders én kinderen. Schrijf je uiterlijk 15 september 2023 in. Lever het inschrijfformulier in bij de werkgroep of op het Parochiecentrum.
Download hier

Financiële informatie

We vragen een bijdrage van € 45,00 voor deelname aan het Vormsel en € 162,00 parochiebijdrage als vergoeding. Je parochiebijdrage over het afgelopen jaar kan hier mogelijk van worden afgetrokken. Bekijk onze financiële pagina voor meer informatie hierover.

Wil je jezelf opgeven voor het Vormsel? Dat kan! Laat je gegevens achter.

Vervolg op het Vormsel

Neem ook eens een kijkje bij tienergroep On the Move! Je bent welkom zodra je begint met de vormselvoorbereiding.