Zegening catechumenen op zondag 28 april

door | apr 19, 2024 | Jongeren, Nieuws, Volwassenen

Op zondag 28 april worden in de Eucharistieviering in de parochiekerk van Onze Lieve Vrouw van Lourdes om 11.00 uur een aantal catechumenen gezalfd met catechumenenolie.

Een catechumeen of doopleerling is binnen het christendom iemand die zich voorbereidt op zijn doopsel en/of eerste deelname aan de Eucharistie en/of vormsel. Het woord is verwant met catechese, het opvoeden tot geloof.

Naarmate de Kerk groeide werden in christelijke regio’s vrijwel allen reeds als kind gedoopt. Het catechumenaat voor volwassenen, als voorbereidingsperiode op het doopsel, kwam daardoor minder frequent voor.

Maar in onze huidige tijd kent het catechumenaat een heropbloei. Veel kinderen worden immers niet meer in hun jeugd gedoopt. En soms gebeurt het dat zij op latere leeftijd toch christen willen worden. Zo bestaat in Nederland het catechumenaat als een fase voor volwassenen die gedoopt en/of voor het eerst deelnemen aan de Eucharistie (Eerste Heilige Communie) en/of gevormd willen worden.

Kanselberichten weekend 28 en 29 april 2024

In bovengenoemd weekend is er een kanselbericht in onze eigen parochie voorgelezen in de vieringen en ook een kanselbericht in Parochie De Bron. Beide kanselberichten van het Bisdom Breda zijn van invloed op de Lievevrouweparochie.