Getuigenis over de Wereldjongerendagen

door | nov 1, 2023 | Jongeren, Nieuws

Afgelopen zomer waren de Wereldjongerendagen in Portugal. Parochiaan Tygo Bakker was erbij. Hij vertelt woensdagavond 8 november na het gebed van Sant Egidio in de St.-Gertrudiskerk over zijn ervaringen.

Tygo had de Wereldjongerendagen voor geen goud willen missen. Hij reisde met tweehonderd jongeren uit verschillende bisdommen via Parijs, Lourdes, Burgos en Fatima naar Lissabon. Met de jongeren uit de reis heeft hij nu nog steeds contact. Op de foto zie je hoe de jongeren een stukje van de Camino wandelen in Spanje. Tygo staat helemaal links op de foto. Fotograaf: Ramon Mangold.

Woensdagavond vertelt Tygo wat hij afgelopen zomer heeft meegemaakt en wat de reis voor zijn geloof heeft betekent. De avond begint met het gebed van Sant Egidio, om 19.30 uur in het koorgedeelte van de St.-Gertrudiskerk, ingang Kerkstraat, en duurt tot 21.15 uur.

Sant Egidio

Maandelijks komt een groep parochianen bij elkaar om te bidden in de stijl van Sant Egidio. Dit is een beweging die vriendschap met de armen als leidraad heeft. Concrete hulp aan andere geven en die ander en zijn of haar noden in gebed bij God brengen, staan centraal. Sant Egidio is actief in onder andere Antwerpen, Amsterdam en Rome.

Lintjesregen 2024

Vandaag was het dan zover. De jaarlijkse traditie om aan vrijwillige medewerkers dankbaarheid te tonen voor hun inzet op allerlei gebieden en hen te belonen met een koninklijke onderscheiding.