Stille Omgang in Amsterdam: ook voor tieners en jongeren

door | mrt 6, 2024 | Alle leeftijden, Jongeren, Nieuws

De Stille Omgang is een jaarlijkse processie die sinds 1345 in stilte en gebed wordt gelopen door het hart van Amsterdam. Het bisdom Breda organiseert van zaterdag 16 op zondag 17 maart 2024 een busreis naar de Stille Omgang. Tieners en jongeren zijn van harte welkom om ook mee te lopen. Meld je uiterlijk 12 maart aan.
Wonder met de eucharistie

Op 15 maart 1345 lag een man in Amsterdam ziek in zijn bed. Hij ontving de hostie, maar was zodanig ziek dat hij deze weer uitbraakte. Het braaksel werd in het haardvuur gegooid. De volgende morgen bleek dat de hostie niet verbrand was, maar tussen de as lag. De priester bracht de hostie terug naar de Nicolaaskerk, maar de volgende dag was de hostie terug in het huis van de man. Dit herhaalde zich nog twee keer. Deze wonderen deed mensen beseffen dat de Hemel wilde dat er een heiligdom moest komen op deze plek. En zo werd de kapel van de Heilige Stede gebouwd.

Sindsdien komen mensen van heinde en verre rond deze datum naar Amsterdam om in een stille processie door de straten te lopen en samen de mis te vieren.

• 18:00 uur: Opstappen bij Sporthal Gagelboslaan Bergen op Zoom
  • 18:30 uur: Opstappen bij Tourbushalte Hoge Mosten/Elleboog Breda
  • 20:30 uur: Aankomst bij Obrechtkerk in Amsterdam
  • 21:00 uur: Eucharistieviering
  • 22:00 uur: Start van de Stille Omgang
  • 00:00 uur: Afsluiting en terugreis
Praktisch
  • Aanmelden voor de busreis kan tot 12 maart via het formulier op bisdombreda.nl/stilleomgang of via het Parochiecentrum, tel. 0164-233574.
  • Jongeren zijn speciaal welkom om mee te gaan. Doe mee als jongerengroep voor een onvergetelijke ervaring!
  • Deelname aan de busreis bedraagt € 35,00 per persoon.
  • Achtergrondinformatie en route: www.stille-omgang.nl

Lintjesregen 2024

Vandaag was het dan zover. De jaarlijkse traditie om aan vrijwillige medewerkers dankbaarheid te tonen voor hun inzet op allerlei gebieden en hen te belonen met een koninklijke onderscheiding.