Tygo vertelt over de Wereldjongerendagen

door | nov 21, 2023 | Nieuws

Op onze maandelijkse Sant’Egidio bijeenkomst op 8 november jl. mochten wij Tygo (23 jaar) van harte welkom heten. Tygo was bereid gevonden ons te laten delen in zijn persoonlijke verhaal over Wereld Jongeren Dagen (kortweg WJD) in Portugal die op uitnodiging van Paus Franciscus van 1 t/m 6 augustus in Lissabon plaatsvonden. Een verslag van Mia Potjes.

Tygo Bakker woont in Bergen op Zoom en nam net als Esmee van Bragt deel aan de reis naar de Wereldjongerendagen. Esmee schreef er eerder over in de nieuwsbrief. Tygo kijkt terug op een zeer inspirerende, waardevolle, maar ook wel best vermoeiende pelgrimsreis.

Springlevend geloof

Tygo heeft het vooral als heel bijzonder en waardevol ervaren om met 1,5 miljoen jongeren uit de hele wereld samen te zijn die allen hetzelfde katholieke geloof hebben. Daar, waar hij ervaart, dat in Nederland katholieke gelovige jongeren niet echt in de meerderheid zijn, bleek in Portugal het katholieke geloof onder de vele aanwezige jongeren juist springlevend.
De reis ging per bus via Lourdes en Spanje naar Portugal. De lichtjesprocessie in Lourdes maakte diepe indruk op Tygo. In Lissabon trok Tygo samen met zijn deelgroep op, naar de gezamenlijke catecheses en vieringen. Overal was het overvol met WJD-jongeren, tot en met het gehele openbaar vervoer in de wijde omtrek van Lissabon.

Kom in beweging

Problemen werden gedeeld in, naar Tygo bleek,  een gemeenschappelijke herkenning. Men stond voor elkaar klaar, indachtig wat paus Franciscus aan de jongeren mee gaf: “Kom in beweging!” Tygo heeft zelf de paus van dichtbij kunnen zien, toen hij voorbijreed in een auto.
Na de terugkeer naar thuis, zijn er contacten in de geest van de pelgrimstocht voortgezet. Tygo staat nu nog steeds zonder aarzelen anderen bij als zij zijn hulp nodig hebben.

De Sant‘Egidio-groep is Tygo heel dankbaar dat hij bereid was zijn zo persoonlijke en mooie getuigenis met ons te komen delen. Het raakte ons.

Vacaturebank lente 2024

De lente is officieel begonnen. Het wordt buiten steeds warmer en het blijft langer licht. De vogeltjes zijn aan het broeden en jonge dieren zetten hun eerste stapjes in de natuur. Ook wij kunnen nieuwe stapjes zetten in de parochie. Dat kan door mee te denken, mee te helpen of mee te werken aan wat er geregeld moet worden bij alles wat in onze parochie gebeurt: en dat is heel veel!