Parochienieuws week 11

door | mrt 13, 2024 | Nieuws

Lees hier het laatste nieuws uit de parochie.
Uit de agenda

Tentoonstelling Compassie
In de St.-Gertrudiskerk kun je tot en met Pasen de tentoonstelling Compassie bezoeken. Voor en na de viering op zondag en op woensdag, zaterdag en zondag van 13.00 tot 16.30 uur.
Magnificat nummer 2 uitgekomen
Het tweede nummer van het digitaal parochieblad over doop en Pasen verscheen afgelopen maandag. Of download het blad via www.lievevrouweparochie.nl/magnificat/
Huispaaskaars
Bestel voor 15 maart een huispaaskaars à € 25,- bij mevr. Tilly Meijer, tel: 06-55330434. Deze worden in de Paaswake gezegend en kunnen nadien mee naar huis genomen worden.
Viering van Rouw en Verlies
Zondag 17 maart, 14.30 – 16.30 uur in de Catharinakapel, thema: Kijken naar de natuur.
Orgelconcert St.-Gertrudiskerk
Op zondagmiddag 17 maart a.s. is er in de Gertrudiskerk weer een orgelconcert in het aanbod van de Gertrudis Cultuurstichting (GCS). Het concert wordt gegeven door de organist Petra Veenswijk, organist aan de Maria van Jessekerk in Delft. Ze bespeelt het Delhaye-koororgel voor barokmuziek. Verder het Ibach-orgel voor 19e eeuwse muziek. O.a. muziek passend bij passiezondag, zoals “Stabat Mater” van Guilmant, en bewerkingen van passiekoralen van Karg-Elert. Het concert begint om 16.00 uur en duurt ongeveer een uur. De gebruikte kerkingang is die aan de zijde van de Kerkstraat. De entreeprijs bedraagt € 8,00 en is vrij voor jongeren t.m. 18 jaar. Vrienden van het Ibach-orgel genieten 50% reductie op de entreeprijs.
Hoogfeest Sint Jozef
Op dinsdagmorgen 19 maart vieren we in de parochiekerk OLV van Lourdes het Hoogfeest van Sint Jozef. Deze bijzondere Eucharistieviering is om 9.00 uur in de morgen. (zie foto)
Seniorenviering op weg naar Pasen
Dinsdag 19 maart op de Feestdag van St. Jozef, is er om 14.00 uur de Seniorenviering in de St.-Gertrudiskerk. Voorganger in de Eucharistie is pastoor Paul Verbeek.
Synodale gesprekken in Wouw en Steenbergen
Bij de buurparochies kun je meedoen aan gesprekken die voorbereiden op de synode, over de toekomst van de kerk. In parochie Wouw/ De Bron gaat het gesprek op dinsdagavond 19 maart over “Verdieping van ons gedoopt-zijn als basis voor ons Kerk-zijn.” We zijn allemaal gedoopt, en op basis daarvan hebben we allemaal een opdracht om de kerk te vormen. Hoe kunnen we die oppakken? 19.30 uur in het parochiecentrum te Wouw: Torenplein 1A, 4724 BX Wouw, Aanmelding wordt op prijs gesteld: e.bornhijm@samenkerk.nl
In Steenbergen is iedereen op 19 maart welkom om te spreken en te luisteren naar elkaar over het thema “Verwelkomende kerk”. Dit gesprek start ook om 19.30 uur in de Vonk bij de Vredeskerk, Magnoliastraat 27, in Steenbergen. Aanmelden via jdekort@kerkmail.nl
Palmpasenstokken maken
Op woensdag 20 maart maken we tussen 14.00 en 16.00 uur palmpaasstokken in het Praathuis in de OLV van Lourdeskerk. Neem deze mee als je in het weekend van Palmzondag (23/24 maart) naar de kerk komt. Meld je vooraf aan bij het Parochiecentrum, kijk op www.lievevrouweparochie.nl/nieuws/palmpasenstokken-maken voor alle informatie.
Vastenmaaltijd
Iedere woensdag is er in de 40dagentijd een Vastenmaaltijd om 18.00 uur in het Parochiecentrum. Welkom vanaf 17.45 uur. Aanmelden is daarvoor verplicht en kan telefonisch 0164-233574 of per mail corriehamers@home.nl. Na de maaltijd is er om 19.30 uur iedere week een activiteit, met komende week:
Bij het schilderij: ‘De verloren zoon’
Woensdag 20 maart om 19.30 uur in het Parochiecentrum bijeenkomst bij het schilderij van Rembrandt ‘De verloren zoon’ gekoppeld aan het thema van de Vastentijd: Compassie o.l.v. pastoor Paul Verbeek. Vooraf ben je ook welkom bij de vastenmaaltijd.
Stabat Mater

Vrouwenkoor Mea Dulcea uit Bergen op Zoom zingt op zaterdagavond 23 maart twee Stabat Maters in de OLV van Lourdeskerk om 20.00 uur. Voor dit concert kun je kaartjes kopen via meadulcea.nl
Palmzondag
In het weekend van 23 en 24 maart vieren we de intocht van Jezus in Jeruzalem: Palmpasen. Palmtakjes worden gezegend en uitgereikt in alle vieringen. De viering van 17.00 uur op zaterdag in de OLV van Lourdeskerk is een familieviering. De viering op zondagochtend van de St.-Gertrudiskerk start om 9.15 uur bij de kiosk. Er is in die viering ook KinderWoordDienst.
Folder vieringen Goede Week en met Pasen
In de kerken en op het Parochiecentrum vind je een folder met de vieringen en activiteiten, in de Goede Week en met Pasen. Of download de folder van de website.
Boeteviering
Als voorbereiding op het Hoogfeest van Pasen is de Boeteviering op dinsdag 26 maart om 19.00 uur in de St.-Gertrudiskerk.
Kinderpaasspel
Op Stille Zaterdag 30 maart is er voor families met kinderen een KinderPaasspel (zie foto). Van 15.00 tot 16.00 uur in de St.Gertrudiskerk (ingang Kerkstraat). We lopen samen door het Paasverhaal. Bergse acteurs en actrices spelen de leerlingen van Jezus.

Overleden

Vrijdag 15 maart is de afscheidsviering van Pierre Bogers, echtgenoot van Maria Vreeven. Hij overleed zaterdag 9 maart op 82-jarige leeftijd en woonde in Bergen op Zoom.
Vrijdag 15 maart wordt op de begraafplaats afscheid genomen van Jo Hoogvliets-van Vuuren. Zij overleed vrijdag 8 maart op 85-jarige leeftijd en woonde in Bergen op Zoom.

Opbrengsten

De opbrengst van de collectes van de vieringen in het weekend van 2 en 3 maart in beide kerken was in het mandje voor parochie en bisdom € 423,05. De schaalcollecte voor de bisschoppelijke vastenactie samen met de Catharinakapel en Meilust bracht € 822,96 op. Voor ieders bijdrage hartelijk dank.

Lintjesregen 2024

Vandaag was het dan zover. De jaarlijkse traditie om aan vrijwillige medewerkers dankbaarheid te tonen voor hun inzet op allerlei gebieden en hen te belonen met een koninklijke onderscheiding.